Khamis, 26 Februari 2009

Ceramah Kepimpinan Belia di Port Dickson

25 Februari 2009 (Rabu), Port Dickson - Satu Kursus Kepimpinan Belia (Peringkat Pertengahan) telah diadakan pada 24 hingga 26 Februari 2009 bertempat di Institut Latihan Belia di Pasir Panjang, Port Dickson. Kursus ini disertai oleh kira-kira 50 orang belia yang berumur di antara 18 hingga 25 tahun yang datang dari semua daerah di dalam Negeri Sembilan.

Di antara slot yang menarik perhatian adalah slot "Pengucapan Awam" yang disampaikan oleh Saudara Syamsul Amri bin Hj Ismail. Saudara Syamsul menyampaikan teknik pengucapan yang baik dan betul dan kemudiannya juga beliau turut membuat latihan praktikal supaya semua peserta dapat diperbetulkan teknik pengucapan awam agar dapat menggunakan kemahiran ini sebaiknya di hari muka.

Saudara Syamsul yang merupakan bekas pemidato dan pendebat Universiti nyata tidak keberatan untuk berkongsi pengalaman yang ditimba serta diperolehi di dalam dunia pengucapan awam ini. Malahan beliau percaya bahawa seni pengucapan awam ini bukanlah satu bakat semulajadi, tetapi satu bakat yang boleh dibentuk bermula dari minat seseorang untuk berucap.

Di antara 50 orang peserta yang tekun mengikuti ceramah yang disampaikan
50 peserta ini datang dari seluruh Negeri Sembilan
Di antara peserta yang diuji untuk berucap di khalayak ramai
Sesi bergambar beramai-ramai

Saudara Syamsul tidak keberatan mencoret kata-kata kenangan pada buku catatan para peserta

- Editor -

Tiada ulasan: