Khamis, 27 November 2008

Allah itu Dekat, Islam Yang Indah - Oleh Amni



Allah itu Dekat, Islam Yang Indah - Oleh Amni
27 May 2008
Semalam pegi jalan2 ngan kawan2 mengelilingi bandar Mysore. Ramai jugak komuniti Muslim di sini.
Tiba waktu solat zohor. Masalah mula timbul. Adat di sini taidak membenarkan wanita masuk ke masjid. Tiada tempat solat wanita. Pening.
Nasib baik ada sorang staff Infosys India Muslim. Dia pujuk orang masjid. Kami kena solat dalam bilik bawah tanah. Alhamdulillah. Bersih… =)
Masalah kedua. Ketua rombongan (a Hindu Guy) beritahu, kami takkan stop lagi lepas ni. Lagipon dia agama lain kan? Apa dia peduli tentang ibadah kita. Sedangkan kami boleh bertoleransi semasa rombongan kami singgah di kuil mereka. Kami merayau-rayau di luar kuil, membeli cenderahati. Lalu, apa penyelesaian terbaik? Saya menelefon mak dan bertanya, “Apakah kami boleh solat jama’ sebab suasana dan keadaan di sini yang tidak menyediakan kemudahan untuk perempuan bersolat.”
Mak cakap boleh, abah cakap pon boleh. Dengan syarat solat jama’ tamaam. Bermakna zohor 4 rakaat dan Asar 4 rakaat. Tidak boleh diqasarkan. Maka kami peserta wanita pon solat jama’ tamaam. Selesai. Islam itu mudah, indah…
Tiba di Mysore Garden. Taman yang sangat indah. Pengunjungnya menghampiri jumlah juta. Ketua rombongan menetapkan kami akan bertolak balik ke kampus pada 7.30. Lalu, bagaimana dengan maghrib? Saya, kak Tie dan kak Yatie hilang mood untuk berjalan-jalan. Kami melepak di atas tembok di kelilingi pasangan2 tua yang kelihatan romantik bergurau senda. Mereka menegur saya. Alamak! Macam mana ni, mereka cakap Hindi, saya pula Kedah-English (Kedish).
Nasib baik saya suka tengok Hindustan, boleh la paham sikit2. Ada lagi.. Pak cik itu juga selitkan sedikit bahasa Urdu. Urdu dan Arabic ada persamaan. Maka bolehlah kami berkomunikasi juga dalam keterbatasan.
Tiba-tiba di hadapan kami satu keluarga India Muslim menghamparkan tikar, dan dengan penuh selamba, mereka solat di tengah lautan manusia Hindu itu. Kami saling pandang memandang. “Jom kak Tie, kita join depa. Kita solat camtu gak. Ada sejadah kan?” Kak Tie dan Kak Yatie setuju.
Untuk berwuduk, kami pergi ke singki tempat minum orang ramai. Pada waktu itu aurat lengan, kaki dan beberapa helaian rambut tidak boleh di selindung lagi. Kami mengejar waktu solat yang hampir lupus. Di Malaysia kita biasa membasuh anggota wuduk hingga basah lencun. Tapi di sini, kami hanya mampu meratakan air ke 4 anggota wuduk yang wajib sahaja. Kalau tidak, kami akan ditolak oleh lautan manusia tu.
Tiba-tiba Pinat datang untuk join. Dia jalan keseorangan. Kami tumpang solat atas hamparan kain keluarga India Muslim itu. Mereka datang dari Kerala. Semasa solat, hati saya bergetar. Ya ALLAH! Terima kasih kerana memberi peluang untuk aku menyembah MU. Terasa ALLAH itu dekat. ALLAH itu di mana-mana. ALLAHU mai’ya, ALLAHU nazirun ilayya, ALLAHU syahidiy. Terasa muraqabah mai’yyah di situ. ALLAH, ALLAH… ALLAH…
Ramai yang memerhatikan kami, tapi kami tak peduli. Selepas solat, satu perasaan tenang meresap masuk ke hati. Selepas itu terasa syahdu kerana dalam saling tidak mengenali, keluarga Fatimah (gadis dari Kerala itu) membenarkan kami tumpang bersolat. Dan kaum lelaki keluarganya mengawal dari belakang.
Ya ALLAH, Islam kami ini sangat indah. Tanpa mengenali, tanpa memahami bahasa, kami mampu bergelak ketawa dan bermesra. Kerana indahnya Islam, kerana tujuan kami sama, ingin menyembahNYA, kerana ALLAH itu satu, kerana kiblat yang sama, dan kerana matlamat dan tujuan ibadah kami sama.
Sesungguhnya, perjalanan di Mysore ini semakin meyakinkan saya; Allah itu Dekat, Islam Yang Indah.
Catatan Perjalanan Mysore, Bangalore:
http://www.amnikhassim.com/

Tiada ulasan: