Rabu, 5 Ogos 2009

Kenyataan Hassan Ali : BN Jangan Percaya Sangat!

Saya rasa sudah tentu ramai yang sudah membaca tentang kenyataan Hasan Ali yang menyuruh Ronnie Liu dikeluarkan dari senarai EXCO di Selangor. Banyak juga blog-blog Pro-Kebenaran/Kerajaan yang agak seronok mengulas perkara ini seolah-olah ianya bakal memberikan kelebihan kepada BN. Namun ada juga yang mengatakan ianya tidak lebih sebagai sandiwara politik pembangkang semata-mata.


Saya berkongsi pendapat yang kedua : Ianya tidak lebih sekadar sandiwara politik pembangkang semata-mata. BN tidak perlu teruja dengan kenyataan Hasan Ali itu. Kita tidak perlu menganggap yang Hasan Ali telah kembali kepada 'kebenaran' dan mengulas panjang lebar tentang itu di akhbar-akhbar perdana. Ini semua adalah salah satu taktik mereka menjelang PRK Permatang Pasir.


Biar saya ulas tentang perkara yang mungkin akan berlaku selepas ini : -PAS telah menyedari bahawa mereka semakin kehilangan undi orang melayu. Orang melayu sudah mula memandang PAS sebagai sebuah parti yang hanya dipergunakan oleh DAP dan PKR sahaja. Lihatlah di demonstrasi, ceramah dan lain-lain aktiviti. Kebanyakan ahli PAS adalah penggerak utama dan peserta yang setia tanpa tahu menahu tentang matlamat dan tujuan. Orang melayu semakin meluat dengan PAS. PAS sudah dianggap sesat!


Oleh itu, sekarang mereka cuba menunjukkan yang mereka kini sudah 'bangkit' dan 'tersedar' dari lamunan. Mereka mahu menunjukkan yang mereka masih lagi berpegang teguh kepada prinsip perjuangan asal mereka. Terutamanya Hasan Ali yang sewaktu dulu kecoh dikatakan hendak menutup kilang Carlsberg di Selangor sebaik sahaja memerintah. Beliau telah menafikan pernah membuat janji tersebut, akan tetapi maruahnya telah tercabar sama sekali kerana dilihat tidak berjaya meningkatkan imej Islam di Selangor. Oleh itu, beliau dengan beraninya mahu mengusir Ronnie Liu untuk meningkatkan kembali imejnya sebagai pejuang Islam.


Esoknya pula, akhbar-akhbar perdana akan mula mendapatkan komen daripada pemimpin-pemimpin UMNO dan mereka akan berterusan memainkan isu ini hinggalah tarikh PRK Permatang Pasir.Akan tetapi, secara tiba-tiba, dengan semangat 'muhibah' parti-parti pakatan pembangkang akan tersiarlah wajah Hasan Ali dan Ronnie Liu (mungkin juga Lim Kit Siang) bersalaman sambil tersenyum dengan bangganya mengumumkan "Krisis PAS-DAP Selangor Sudah Selesai, Rakyat Diutamakan!". Khalid Ibrahim pula bertindak sebagai pendamainya. Semua ini akan berlaku menjelang saat-saat akhir PRK Permatang Pasir. Segelintir melayu bangang akan mula 'terharu' dengan peristiwa itu dan memecahkan undi di Permatang Pasir.


Namun begitu, tulisan saya ini hanyalah persepsi dari saya seorang rakyat biasa yang menyesal mengundi PAS semasa PRU yang lepas. Semuanya bergantung kepada niat Hasan Ali. Jika beliau ikhlas, saya ucapkan Alhamdulillah dan menyeru beliau mengepalai PAS bersama-sama UMNO memperjuangkan nasib orang melayu Islam di negara ini. Saya harap begitulah. Jangan sebab politik, habis prinsip perjuangan tergadai. Kepada BN, percaya boleh, tapi wajib beri diskaun!


Dipetik daripada : KOMENTAR

Tiada ulasan: