Rabu, 5 Ogos 2009

Demonstrasi GMI Ogos 1hb: Petunjuk Pakatan Rakyat "Desperado"!!

Pada hari Sabtu, Ogos 1hb, 2009, Pakatan Rakyat sudah merancangkan satu demonstrasi besar-besaran di bawah nama Gerakan Menentang ISA (GMI). Tujuannya mungkin kelihatan seakan-akan jelas untuk menuntut pembubaran undang-undang ISA tetapi ianya bukan demikian.
Sebagaimana demonstrasi Bersih pada tahun 2007, tujuan yang dimumkan adalah berlainan dari apa yang tersirat. Semasa itu kononnya untuk menuntut pilihanraya yang lebih bersih, tetapi apa yang difahami tujuan pergerakan itu bermacam-macam.

Ada menganggap tunjuk perasaan itu sebagai gelombang kuning untuk sebahagian rakyat menyuarakan rasa tidak puashati rakyat kepada DYMM SPB Yang Dipertuan Agung. Ada yang tidak berpuashati dengan pentadbiran bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Perjuangan Bersih hanya menumpang sentimen semasa. Manakala, Anwar Ibrahim yang tidak terlibat langsung hanya mencuri perhatian dengan datang diusung motor pada saat terakhir.

Berbalik kepada gerakan GMI, pelbagai tindakan seperti demonstrasi, penyerahan memorandum, kenyataan akhbar, forum, dan pelbagai lagi telah dibuat. Kali terakhir ada demonstrasi, jumlah yang hadhir amat sedikit. Perhatian media, baik dari arus perdana atau alternatif, agak terhad dan tidak menarik perhatian.

Demonstrasi GMI telah dirancangkan lama tetapi demonstrasi Gerakan Menentang PPSMI telah diberi lalaun dahulu. Sebelum dapat mereka jalankan, kerajaan telah membuat beberapa langkah positif berkenaan ISA.

Aneh untuk pihak GMI ingin teruskan dengan tindakan Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Abdul Razak melepaskan banyak tahanan ISA di Kemunting hingga jumlah kini tinggal sangat sedikit. Bertambah pelik lagi Parlimen telah membahaskan mengenai isu ISA dan ura-ura kuat akan diadakan suatu rombakan pada Akta tersebut.

Malah, Dato Ibrahim Ali – Presiden Perkasa yang merepakan antara mereka yang mengepalai gerakan tunjuk perasaan pro-ISA yang diadakan pada hari yang sama - ada mengesyorkan kuasa menentukan tahanan ISA dipindahkan dari Menteri kepada suatu Jawatankuasa tertentu perihal ISA.

Ini hanya menunjukkan ada pihak-pihak tertentu ingin menggunakan demonstrasi ini untuk tujuan politik parti dan bukan sebenarnya untuk menentang ISA. Yang boleh menimbulkan tandatanya adalah kenapa Mat Sabu yang selama ini mengepalai GMI kini mengundur diri?

Pihak Pakatan Rakyat sudah berada dalam keadaan desperado. Mereka menjangka Ketua Umum Anwar Ibrahim akan kalah dalam kes liwatnya. Tanpa Anwar, mereka boleh rasai bahawa kepaduan Pakatan Rakyat akan terjejas. Sesuatu perlu dilakukan untuk mengekalkan perpaduan antara mereka. Masanya pun agak tepat kerana pelbagai isu terkini yang boleh diekspolitasi dan beberapa isu memerlukan tenaga baru. Pastinya ada pihak akan mengeksploitasikan sentimen kematian Teoh Beng Hock dan pada masa yang sama cuba menutup kelemahan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang mula goncang. Kematian Teoh mempunyai hubungkait dengan siasatan rasuah ke atas beberapa exco dan penglibatan kongsi gelap.

Kepimpinan kerajaan negeri di bawah Tan Sri Khalid Ibrahim sangat lemah. Kebolehan pentadbiran korporat yang konservatif telah diguna dan dia begitu takut untuk membuat sebarang keputusan. Kenyataan-kenyataan Khalid kelihatan seolah-olah dia tidak memahami dengan dalam pelbagai isu-isu sesama.

Keretakan pentadbiran DAP di Pulau Pinang pun sudah mula kelihatan. Isu Kampung Buah Pala memberi petunjuk Ketua Menteri Lim Guan Eng bukanlah Khalifah Omar Abdul Aziz tetapi tidak berupaya menyelesaikan masaalah yang memuaskan kedua-dua pihak. Dia sudah di bawah telunjuk ahli perniagaan Cina tertentu. Sudah timbul syak dikalangan orang ramai akan hubungan kroni antara Lim dengan kumpulan Low Yatt.

Sementara itu, kempen membubar DUN Perak pun sudah reda dan rakyat Perak pun sudah naik menyampah dengan gelagat Nizar. Di Kelantan, sudah ada petunjuk rakyat sudah muak dengan pentadbiran negeri yang tidak henti-henti berceramah dan menyalahkan orang lain tetapi tidak mentadbir dengan baik. .

Demonstrasi GMI ini perlu dilakukan secara besar dan ganas kerana mereka sudah mula desperado. Sesuatu perlu dilakukan untuk mengekalkan kehangatan suasana politik hingga ke pilihanraya akan datang. Jika tidak, mereka sudah mula melihat kehilangan kuasa.


Disediakan Oleh:







Citrawaras

Tiada ulasan: