Isnin, 19 Julai 2010

Universiti Teknologi Petronas (UTP) Juara Debat Alam Sekitar 2010

KUALA TERENGGANU 19 Julai - Universiti Teknologi Petronas (UTP) muncul juara Pertandingan Debat Alam Sekitar Antara Institusi Pengajian Tinggi (IPT) 2010 di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di sini hari ini. Pasukan yang diwakili Junnyaruin anak Barat, Muhammad Imran Muiz Abidin, Muhamad Siddiq Mahyuddin dan Mohd. Khazaidi Kamaruddin itu menewaskan pasukan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) pada peringkat akhir debat tersebut.

Pendebat UTP yang ceria setelah diumumkan sebagai Juara Debat Alam Sekitar 2010

Universiti Teknologi Petronas (UTP) yang bertindak sebagai kerajaan, berdebat berhubung usul Penguatkuasaan Undang-Undang Lebih Berkesan Daripada Pemantapan Kesedaran Dalam Menyelamatkan Alam Sekitar. Kemenangan itu membolehkan UTP membawa pulang Piala Pusingan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, wang tunai RM 8,000 dan sijil penyertaan.

Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) melalui Ummu Umairah Azahari, Mohd. Ikhwan Mohd. Rosseli, Mohd. Shah Izad Salleh dan Nor Izati Lokman yang bertindak sebagai pembangkang pula menerima wang tunai RM 5,000 dan sijil penyertaan. Mohd. Ikhwan juga dianugerahkan Pendebat Terbaik dan membawa pulang Piala Ketua Pengarah Alam Sekitar dan wang tunai RM 1,500.

Universiti Malaya (UM) yang diwakili Mohamad Asri Ab. Jani, Mohd. Firdaus Ahmad, Muhammad Azzairi Rosle dan Shen Yee manakala Universiti Putra Malaysia (UPM) yang dianggotai Nor Fara Syazwani Jufrin, Muhammad Badri Ishak, Muhammad Zahir Ab. Aziz dan Nabilah menerima hadiah pasukan yang layak ke separuh akhir.Kedua-duanya membawa pulang wang tunai RM1,000, sijil penyertaan dan hadiah iringan sementara Muhammad Badri juga menerima Hadiah Pendebat Terbaik Liga dan menerima piala dan wang tunai RM 300. Hadiah disampaikan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah.

Turut hadir Timbalan Ketua Setiausaha 1, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Aziyah Mohamed dan Naib Canselor UMT, Prof. Dr. Aziz Deraman. Pertandingan Debat Alam Sekitar Antara IPT yang memasuki tahun ke-20 itu merupakan pertandingan debat tertua di negara ini.Komitmen tinggi daripada pihak IPT dapat dilihat melalui peningkatan penyertaan yang melibatkan 25 universiti awam dan swasta kali ini berbanding lapan universiti awam pada 1991.

Tahniah diucapkan kepada yang berjaya dan kepada yang gagal cuba lagi di lain masa!!. Berikut dikongsikan beberapa gambar untuk tatapan semua!

Pasukan USIM bersama dengan Prof Madya Dato' Dr Mohd Asin Dollah, Timbalan Naib Canselor USIM, serta Sdr. Syamsul Amri bergambar di bilik kuarantin peserta sebelum memulakan aksi di pertandingan akhir


Suasana di dalam Dewan Sultan Zainal Abidin, Universiti Malaysia Terengganu (UMT) sebelum pertandingan akhir bermula
Kelihatan hadirin yang sudah mula memenuhi ruang dewan
Menantikan pertandingan akhir bermula
Dewan di kesemua sudut dipenuhi pencinta debat debat tanahair!
Aksi pertandingan akhir yang sempat dirakamkan UTP bertindak sebagai pihak Kerajaan dan USIm sebagai pihak Pembangkang
Akhirnya yang dinantikan, pengumuman pemenang!
Sdr. Mohd Ikhwan Rosseli tampil ke atas pentas selaku pendebat terbaik pertandingan akhir membawa pulang RM 1,500 serta piala iringan
Menerima replika cek daripada YAB Timbalan Menteri Pengajian Tinggi
USIM diumumkan sebagai Naib Johan Debat Alam Sekitar 2010Giliran UTP pula tampil ke atas pentas setelah diumumkan selaku Juara Debat Alam Sekitar 2010
Juara dan Naib Juara di atas pentas

Pasukan Juara bergambar bersama tetamu-tetamu kehormat
Pasukan yang mendapat tempat ketiga memerhatikan Juara dan Naib Juara di atas pentas Sibuk ketika sesi bergambar dijalankan
Tidak melepaskan peluang bergambar bersama Dato' TNC USIM dan Jurulatih USIM, Sdr. Syamsul
Para pendebat Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) mengambil peluang untuk bergambar bersama Sdr. Syamsul
.
.
.
Disediakan oleh : EDITOR

Tiada ulasan: