Jumaat, 29 Januari 2010

Seminar di UDM : "Teknik Temuduga"

Sdr. Syamsul memulakan Slot 2 dengan tajuk "Teknik Temuduga", khusus buat pelajar Diploma dan Ijazah Udang-Undang UDM. Slot dimulakan pada jam 11.00 pagi sebaik sahaja selesai minum pagi diadakan. Slot ini turut dihadiri oleh Pensyarah-Pensyarah UDM seperti Miss Kamalia, En. Amirudin dan En. Naziri.
.
Slot ini diadakan sebagai bimbingan terhadap pelajar agar dapat lebih bersedia di dalam menghadapi sesi temuduga di masa hadapan.
.
Berikut dikongsikan gambar-gambar yang sempat dirakamkan untuk tatapan semua. Di akhir nanti turut disiarkan komen-komen peserta yang terdiri daripada pelajar Fakulti Undang-Undang UDM yang menyuarakan pandangan peribadi mereka terhadap program ini di dalam kertas soal selidik yang diedarkan.
.
Memulakan slot dengan bertenaga
Teknik penyampaian bersahaja seperti biasa
Menarik minat peserta yang datang pada hari cuti ini
Peserta memberikan penumpuan
Sdr. Syamsul bergerak ke serata dewan bagi menerangkan setiap tips-tips penting
Peserta hadir bagi mendapatkan tips yang sangat berguna ini
Pelbagai gaya ditunjukkan
Pelbagai persoalan ditimbulkan
Namun jawapan yang lebih dinantikan Pandangan turut diraih daripada peserta
Mana yang sempat, dikongsi pandangan
Aksi yang bersahaja dan 'hidup' menyegarkan sesi penerangan
Perhatian penuh diberi kepada penceramah
Sdr. Borhan, selaku Presiden duduk tenang di belakang dewan
Sesi masih berjalan dengan jayanya
Miss Kamalia menyampaikan cenderahati tanda kenangan
Gambar dirakamkan
.
------------------------------------------------------
.
SESI BERGAMBAR
.




.
Disediakan oleh : EDITOR
.
----------------------------------------------------------
.
KOMEN PARA PESERTA
.
1. Sangat membina dan mencetuskan perkembangan minda kerana unsur penceritaan dan persembahan sangatlah menarik perhatian. Haruslah dilakukan pada waktu yang lebih sesuai kerana hari Jumaat merupakan waktu untuk melakukan solat Jumaat.
.
2. Better kalau ada sijil
.
3. Program best, penceramah best, sediakan sijil
.
4. Program best coz penceramah best. Sediakan sijil ye...
.
5. Program yang bagus. Harap diteruskan. Keep it up!
.
6. Satu program yang sangat-sangat baik dan harap dapat diteruskan pada masa akan datang. Harap dapat sediakan hand-out/notes/material yang dapat membantu
.
7. Penceramah yang sangat-sangat menarik dan kelakar. Kalau ada program macam ni dengan penceramah yang sangat interesting macam En. Syamsul mesti lagi best! 2 Thumbs Up! Bagus dan tahniah!!
.
8. Penceramah yang sangat menghiburkan. Program macam ni sangat sesuai untuk student final year. Tapi program ni seolah-olah focus pada student Diploma final year.
.
9. Pendedahan yang bagus daripada penceramah. Tahniah!!
.
10. Baik dan perlu diteruskan lagi.
.
11. Program yang membina...Dapat menarik minat...mempunyai unsur humor...mendedahkan mahasiswa kepada cabaran di luar kampus...persediaan melangkah ke alam pekerjaan dari segi mental dan fizikal...membuatkan mahasiswa lebih berfikiran positif...dan meningkatkan keyakinan diri. Cadangan : Dapat menganjurkan lagi program seperti ini dan menjemput penceramah yang mampu memikat hati pendengar.
.
12. Moga program ini diteruskan pada masa hadapan!
.
13. Program yang amat bagus untuk diikuti oleh semua penuntut. Seharusnya diwajibkan khususnya kepada pelajar tahun akhir. Perlu hari yang lebih sesuai. Masa singkat untuk ceramah yang menarik.
.
14. Kongrat2.. Amat membantu.
.
15. Program yang sangat bagus. Penceramah yang sangat menghiburkan. Masa & hari yang kurang sesuai. Panjangkan masa dengan penceramah yang sama. Tahniah! Penganjuran yang hebat!
.
16. Program amat bagus dan bermanfaat kepada pelajar. Banyak mendedahkan pelajar kepada info2, teknik2 dan tips2 berkaitan pengucapan awam dan menghadiri temuduga. Penceramah amat berkebolehan dan berpengalaman. Ceramah berjaya disampaikan dengan cara yang amat menarik dan berkesan.
.
17. Penceramah yang mampu memberi ceramah yang baik dan 'catch audience'. Respon yang baik dari para pelajar yang menjayakan / menyertai program. Kandungan ceramah / topik yang sangat relevan dengan persediaan pelajar di masa hadapan. Cadangan : Mohon panjangkan konsep program yang sama untuk fokus yang berlainan- contohnya : study skills, answering technique, character / personality development.
.
18. Program ini amat baik dan perlu diadakan selalu sebagai satu persediaan dan pendedahan pelajar kepada teknik pengucapan awam dan temuduga
.
19. Ceramah menatik dan tidak boring. Pilih waktu yang sesuai, taknak ganggu cuti hujung minggu.
.
20. Waktu program dijalankan tidak sesuai kerana terlalu awal. Program sebegini sesuai dijalankan pada waktu malam. Penceramah jemputan bez, lawak giler!
.
21. Penceramah ok... Tak boring. Ok jerr...Cari waktu dan hari yang sesuai untuk mengadakan program ini Kalau boleh jangan ganggu hari cuti tambah-tambah lagi hari Jumaat, coz hari Jumaat jew boleh rehat sepenuhnya.
.
22. Pengisian untuk bengkel ini sangat menarik dan memberi semangat untuk teruskan perjuangan bagi meneruskan pelajaran dan memberi overview untuk menghadapi temuduga.
.
23. Saya mencadangkan supaya program ini menerapkan Latihan Dalam Kumpulan (LDK). Penyampaian maklumat begitu menarik. Pelajar-pelajar tidak bosan mendengar. Alhamdulillah, terima kasih.
.
24. Cemerlang. Cadangan saya agar dijemput lagi untuk program yang akan datang.
.
25. Gemuruh, adalah salah satu perkara yang paling penting untuk diatasi dan sering berlaku di kalangan pelajar. Saya berharap Tuan memberi bimbingan atau teknik untuk mengatasinya.
.
26. Program sangat memuaskan. Peceramah boleh masuk RAJA LAWAK 4!!!
.
27. Best...Boleh jemput lagi next time.
.
28. Program ini MENARIK dan memberi maklumat yang manfaat.
.
29. Memberi keyakinan diri untuk berucap di hadapan masyarakat. Mengetahui teknik-teknik temuduga. Mengetahui cara-cara untuk berucap. Program ini banyak memberi keyakinan diri dan teknik-teknik menghadapi temuduga.
.
30. Ceramah yang amat menyeronokkan kerana penceramah yang menghubungkan apa yang diceramahkan dengan jiwa remaja. Sebaiknya jika ada sebarang aktiviti dan ceramah, eloklah jika En. Syamsul Amri dijemput hadir lagi.
.
31. Ok. Best sangat. Harap dapat jemput En. Syamsul lagi.
.
32. Perbanyakkan program sebegini. Dapat meningkatkan semangat untuk belajar.
.
33. Program ini sangat bagus! Menaikkan semangat pelajar diploma untuk meneruskan dalam bidang degree in law dan mendedahkan tentang temuduga kepada pelajar-pelajar yang bakal dihadapi selepas tamat pengajian. Tahniah diucapkan kepada En. Syamsul Amri kerana berjaya menjayakan program ini.
.
34. Ok
.
35. Sangat-sangat bagus untuk mereka yang akan atau bakal menamatkan pengajian diploma dan ijazah sarjana muda untuk membekalkan mereka informasi tentang di mana dan apa harus mereka lakukan, di masa hadapan. Penceramah yang terlibat juga serasi dengan peserta dan situasi atau kandungan yang ingin disampaikan. Saya sebagai salah seorang peserta program ini merasakan bahawa tiada ruginya untuk bangun awal pagi untuk program menarik seperti ini. Saya berharap pihak berkenaan berterusan menganjurkan program sebegini dan all the best 4 you. Masa mungkin boleh diperbaiki lagi di masa hadapan agar tidak terlalu awal bagi menggalakkan lebih ramai pelajar atau peserta menghadiri program seperti ini. Sekian.
.
36. Ok. Bez. Tak boring!
.
37. Bagus. Buat lagi, penceramah best!
.
38. Sangat menarik. Penceramah berinteraksi dengan pelajar. Penceramah berpengetahuan yang mendalam dalam penyampaiannya. Menguasai dewan dengan berkesan. Harap dapat mengadakan program seumpama ini lagi di masa akan datang dengan penceramah yang sama!
.
39. Baik dan semoga dijadikan program ini untuk setiap semester bagi mendedahkan pada setiap pelajar untuk pelbagai teknik.
.
40. Penceramah berpengetahuan dan menarik minat setiap peserta. Jemput lagi penceramah yang sama lain kali untuk program-program lain.
.
41. Sangat menarik, memuaskan hati setiap pelajar. Cara penyampaian sangat efisyen. Program ini banyak memberi manfaat kepada semua pelajar. Harap program seumpama ini boleh diadakan lagi untuk masa akan datang. Penceramah pandai menyampaikan ceramah dalam menarik minat pelajar untuk mendengar.
.
42. Program ini sangat bagus dan mempunyai banyak info yang boleh saya perolehi. Diharap pada masa akan datang, akan ada lagi program seperti ini.
.
43. Program ini sangat bagus bagi menambahkan self-confidence pada setiap pelajar. Penceramah pun sangat best. Tak membosankan. Banyak pengetahuan boleh diambil di program ini. Program macam ni sepatutnya diadakan lagi dan bagus dianjurkan setiap kali masuk sesi baru setiap semester supaya pelajar-pelajar boleh belajar cara nak hilangkan nervous bila bercakap di depan.
.
44. Dari segi pengisian sangat memuaskan. Dari segi penyediaan makanan, sekiranya boleh, sertakan sudu dan garfu. Dari sudut teknikal, juruteknik perlu sentiasa bersedia menghadapi gangguan-gangguan teknikal yang mungkin berlaku untuk memastikan kelancaran majlis. Dari aspek publisiti, program ini perlu diwar-warkan sekurang-kurangnya seminggu lebih awal bagi memastikan semua pelajar hadir. Secara keseluruhannya, program ini banyak memberikan pengetahuan kepada para pelajar di samping cara penyampaian maklumat oleh penceramah yang sangat menghiburkan. Two Thumbs Up!!!
.
45. Memberi pendedahan dan gambaran tentang teknik temuduga. Persediaan dari keyakinan dan fikiran dapat disediakan awal. Enjoy. Tak mengantuk dan dapat banyak input yang menarik. Berharap akan ada program lain dan menjemput penceramah yang sama.
.
46. Kenapa penceramah seolah-olah merasakan semua pelajar adalah diploma law? Tak beritahu ke ada yang degree?
.
47. Bagus. Best. Libatkan pelajar dengan aktiviti.
.
48. Program yang menarik dan penceramah yang benar-benar bagus dan berpengalaman serta perlu diadakan dengan lebih kerap.
.
49. GOOD. Keep it up! Thanks.
.
50. Boleh dijalankan lagi. Mempunyai pengisian yang menarik. Penceramah juga menarik.
.
51. Sangat mengisi dan punyai pengisian yang baik. Adakan lagi di lain masa. Jemput lebih dari seorang penceramah.
.
52. Ok dan sangat bagus untuk memantapkan skill untuk berucap di hadapan orang ramai kelak. Tips-tips untuk menghadapi temuduga juga sangat bagus dan berguna untuk saya.
.
53. Excellent!
.
54. Betulkan mikrofon sebelum program mula.
.
55. Buat @ demo secara teknikal. Latihan Dalam Kumpulan (LDK). Pilih hari yang lebih sesuai.
.
56. Ok.:)
.
57. Amat menyeronokkan dan menarik.
.
58. Memberi banyak pengetahuan dan kemahiran kepada pelajar tentang pengucapan awam dan temuduga. Program yang menarik dan bermanfaat!
.
59. Program ini sangat bagus dan menarik. Banyak input yang kita dapat daripada program ini. Harap lepas nie ada lagi program camni.
.
60. Tingkatkan kualiti makanan. Penambahbaikan dari segi pemberitahuan / iklan setiap program yang dijalankan. Penceramah sangat best!!
.
61. Program seperti ini sangat menarik. Kalau boleh setiap sem lagi ok...
.
62. Sangat menarik... la la la
.
63. Program ini sangat bagus! Program seperti ini harus dijalankan lagi pada masa hadapan. Di samping itu, program ini memberi informasi yang sangat berguna, terutamanya hal-hal yang berkaitan dengan temuduga.
.
64. Program yang menarik. Penceramah berjaya menarik minat audience. Input-input yang diberikan amat berguna. Program seperti ini wajar diteruskan. Lokasi program kurang sesuai. Kalau boleh buat di Dewan Kuliah Utama supaya mudah audience tengok sebarang demonstrasi yang dibuat oleh penceramah.
.
65. Bermanfaat, sangat best.
.
66. Program ini agak memberangsangkan dan memberi kebaikan.
.
67. Program ini sangat menarik dan sangat bagus kerana bagi saya, banyak ilmu yang diperoleh melalui program ini. Program ini juga dapat menarik perhatian saya kerana tidak membosankan dan menceriakan di samping dapat input yang banyak. Cadangan saya supaya program ini dapat diadakan lagi kerana pada pandangan saya boleh dikatakan semua pelajar enjoy dengan program pada pagi ini.
.
68. Penyampaian yang menarik, tidak membosankan dan berjaya mencuri perhatian. Dari sudut masa, adalah memuaskan kerana bermula seperti dirancang. Tempoh masa ceramah adalah baik.
.
69. Fun, interesting. This program should be done earlier. Help all the Diploma students and also Degree students.
.
70. Tidak membosankan, sangat menarik dan berinformasi.
.
71. Seronok kerana ada lawak jenaka tapi ada terselit fakta-fakta yang penting berkenaan tajuk yang disampaikan. Memberi semangat kepada pelajar. Memberi tips yang berguna untuk menghadapi masa akan datang. Tips temuduga dan berani berucap. Kalau ada kesempatan dan masa yang sesuai boleh dianjurkan sekali lagi dengan penceramah yang sama dan tajuk yang lebih menarik.
.
72. Program yang sangat memuaskan. Input yang sangat berguna.
.
73. Alhamdulillah... program sangat menarik. Harap kalau ada program seperti ini, pihak fakulti dapat mengundang cik Syamsul lagi.
.
74. Alhamdulillah. Program yang tidak membosankan dan penuh dengan maklumat-maklumat yang menarik. So far so good. Semoga program seperti ini dapat diadakan lagi dilain masa.
.
75. Ok la. Tak bosan. Tips untuk temuduga bagus. Lagi bagus, ceramah baik macam ni dibuat dalam tempat yang selesa sikit. Contohnya dalam dewan besar.
.
76. Menarik dan menghiburkan. Input-input yang terdapat dalam program ini insya Allah berkesan. Teruskan mengadakan program sebegini.
Program ini memang MENARIK.
.
77. Terbaik. Tak bosan. Enjoy. Mesej sampai. Kalau boleh buat time yang sesuai. If ari Jumaat masa limited coz ada Solat Jumaat. Nice program. Teruskan program yang menyeronokkan.
.
78. Ceramah yang disampaikan amatlah menarik dan bagus. Penceramah sangat berpengalaman dan bijak menarik perhatian penonton. Banyak pengetahuan dalam pelbagai bidang. Harap dapat mengadakan ceramah sebegini lagi di masa akan datang. Saya mencadangkan agar pihak fakulti dapat menjemput En. Syamsul Amri ini lagi.
.
(p/s : Daripada lebih 100 peserta, hanya 78 borang soal selidik yang dikembalikan. Harap maklum!)

Tiada ulasan: