Rabu, 25 Mac 2009

Debat Hak Semua... ADAM Juga Hak Semua!!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera kesemuanya....

Agak lama juga kita tidak bersua menerusi ruang penulisan yang semakin diminati ini. Saya menanti masa yang sesuai untuk mengemukakan titipan terbaru tentang apa yang berlaku dipersada debat kini. Respon semakin meningkat, tahapnya membanggakan buat ADAM kini... Mengapa, kerana ramai yang berjiwa debat tidak dapat menyembunyikan keinginan serta rasa sayangnya kepada dunia debat ini. Baru-baru ini ramai juga yang menghubungi setiausaha ADAM bertanyakan apakah aktiviti terkini ADAM? Apakah ADAM ini untuk sesetengah golongan atau golongan tertentu sahaja?

Bagi soalan yang pertama; insya Allah tidak lama lagi (target date by April) kita meletakkan sasaran untuk mengadakan majlis pelancaran. Bila? Di mana? Itu akan dimaklumkan kelak setelah segala urusan dan prosedur berkaitan akan selesai. Perkara ini tidak pernah mahu saya hebahkan kerana tidak mahu disamakan dengan usaha sekerat jalan yang pernah diwar-warkan . Apatah lagi disamakan dengan golongan yang pernah menghebahkan tetapi tidak nampak usaha sebenar menjaga kebajikan serta perjalanan aktiviti Alumni Debat ini. Itu tidak mengapa, masing-masing dengan alasan tersendiri.. itu tidak mahu saya panjangkan cukup setakat itu....

Bagi soalan kedua; sepertimana di dalam penulisan saya sebelum ini, saya tegaskan, debat ini hak semua. Siapa semua? Semua pejuang-pejuang debat yang pernah berdebat berjuang tidak kira peringkat, tak kira yang pernah menang atau tidak, tidak kira latar belakang universiti, yang penting dia adalah pendebat. Maka ia untuk semua. Sedari awal lagi ketika blog ini dilahirkan, tidak pernah sekalipun ia meninggalkan mana-mana pihak. Sebaliknya semua dijemput dan dipelawa untuk turut serta. Blog rasmi ini dijadikan sebagai platform untuk semua berhimpun (walaupun secara maya) bagi memastikan segala perkembangan debat tidak akan tercicir dari diri semua. Meskipun ada dikalangan anda tidak mengetahui tentang usaha pembentukan Pertubuhan Alumni Debat ini, itu tidak penting, yang pentingnya apabila ia telah siap proses pendaftaran dan sebagainya, selaku bekas pendebat (alumni) yang komited serta ikhlas mahu bersama, tidak perlu segan dan silu bersama menyertai Pertubuhan ini. Segala perinciannya akan kita terangkan ketika majlis pelancarannya nanti.

Rasanya cukup persoalan itu saya terangkan, namun saya kini kembali menulis atas dasar satu perkara yang menyentuh hati saya baru-baru ini. Bukan soal pertandingan dan bukannya soal 'pendatang' yang pernah saya utarakan sebelum ini. (Sengaja saya highlight kan 'pendatang' ini kerana saya mendapat tahu yang beliau turut mengkuti penulisan saya ini... dialu-alukan!). Baru-baru ini ketika saya kembali dari satu seminar di Johor Bahru, saya telah hadir ke majlis perkahwinan rakan saya yang pernah bersama-sama saya ketika pengajian Undang-Undang di UiTM Shah Alam yang saya tinggalkan sejak tahun 2004 (maknanya dah lima tahun lamanya). Majlis yang berlangsung pada 21 Mac 2009 ini berlangsung di Seksyen 18, Shah Alam. Setibanya di sana, saya bertemu dengan sebahagian besar sahabat-sahabat yang bukan sahaja sama pengajian malahan pernah sekelas dengan saya. Ada yang dah kahwin, malah ada yang kahwin sesama kelas dan ada yang dah berbadan dua, memiliki anak dan sebagainya.

Perkara yang menyentuh hati saya ketika di sana adalah ramai yang menegur saya "Acoy! Apa khabar? Lama tak jumpa!" saya hanya mampu membalas... "Baik, awak apa khabar?" sebagai budi bahasa membalas..... Dan yang terfikir di hati saya kenapa semua mengenali saya dengan nama timangan yang tidak pernah luput di ingatan mereka sedangkan saya lupa akan nama mereka. Nak ditanya nama nanti katanya, tergamaknya saya lupa nama mereka. Ini mungkin andaian saya, tetapi ia tidak mustahil rasanya.... Saya mula menyusun strategi dengan mendapatkan name card mereka. Melalui name card ini saya mula mengingati satu demi satu nama mereka. Alhamdulillah 'gap' yang terbentuk sejak lima tahun lalu berjaya juga dimusnahkan.

Saya terfikir begini, jika rakan sekelas yang sedemikian rapat boleh terjadi begini, apa lagi dengan bekas-bekas pendebat yang bukan sekelas, bukan sepengajian malahan bukan seuniversiti pun? Maka, atas dasar ini sempadan yang terbina sejak semua alumni berhenti sebagai pendebat secara rasmi atau tidak rasmi, apakah mahu kesemua kita biarkan sahaja? Apakah kita sanggup untuk tidak bersama di antara satu sama lain hanya berasaskan kepada ideologi songsang atau ketiadaan wihdatul fiqr(pinjam kata-kata Saiful Ambar) ataupun kesatuan pemikiran. Saya tidak percaya akan hal ini. Segala perbezaan pemikiran adalah keindahan yang kita perolehi sejak zaman berdebat dulu. Ini realitinya. Anda semua tidak akan menjadi apa yang anda jadi pada hari ini, jika tidak kerana debat sebagai salah satu usaha dulu yang menjadikan anda sekarang! Maka demikianlah sejak sekian lama saya cuba membawa pemahaman ini kepada semua agar kita semua boleh bersatu hati bersama menjayakan hasrat menjadikan Pertubuhan Alumni ini sebagai payung yang melindungi atau membawa kita terus bersama di adalam arena debat semasa tanpa pernah ditinggalkan.

Berdebat bukanlah satu anugerah yang biasa... malahan satu anugerah daripada Allah yang bersifat luarbiasa pada saya dan perlu kita syukuri dan diperkembangkan. Kita tidak boleh memilikpunyakan sendiri sambil berniat memulaukan atau meminggirkan orang-orang tertentu. Bukan itu caranya. Cukuplah politik debat ini dipolemikkan sejak zaman universiti lagi. Cukuplah. Hentikanlah. Biarlah kita berpijak dibumi yang nyata, laksanakanlah apa yang sepatutnya. Kalau ADI, ADI lah. Kalau ADAM, ADAM lah. Jangan diperbesarkan akan hal ini. Malah tegas saya seperti sebelum ini jangan dikecualikan alumni tertentu dek dendam kesumat peribadi yang tertanam di dalam jiwa sejak sekian lama. Ikut Rasa Binasa, Ikut Jiwa Merana dan Ikut Hati Mati.

Tiada baiknya sikap ini yang dipertontonkan. Pendebat baru tidak wajar disogokkan dengan kebencian. Apa yang mereka perlukan dorongan yang positif, didikan, serta bimbingan. Barulah debat ini bersinar dan berkembang mekar. Dan tidaklah bersifat retorik serta muram sebagaimana yang digambarkan oleh rakan-rakan alumni sebelum ini. Bicara saya kali ini jelas ingin memperbetulkan semua agar lebih ikhlas serta fokus di dalam menilai setiap langkah dan gerak geri kita di dala menjaga kebajikan alumni.

Saya beri contoh, sebelum ini kita pernah mendengar ADI dilancarkan (tahun 2008). Tetapi, ke mana ia bergerak selepas itu? Apa yang ditinggalkan? Apa yang disediakan? Malahan ada yang bertanya apa sebenarnya ADI? Saya bukan penentang ADI, ini saya tegaskan berkali-kali.... tidak pernah terlintas di hati saya. Saya bukan penentang ADI. Saya menyokong walau apa jua pergerakan demi kelangsungan kebajikan untuk sekelian Alumni. Itu pendirian saya yang cukup jelas. Namun, persoalan yang diutarakan tadi tidak juga boleh kita tinggalkan begitu sahaja. Rakan-rakan yang terlibat di dalamnya perlu memberikan penjelasan. Anda pastinya tidak boleh menyatakan "sekarang ini aku sibuk sikit, tak boleh nak gerakkan sangat ADI ni!". Ini bukan jawapannya sebagai orang yang terang-terangan menjadi salah seorang tunjang usaha mewujudkan pertubuhan yang diberi nama ADI. Cukup kot setakat itu! Jika tidak, anda tidak boleh melenting jika alumni-alumni terus-terusan percaya bahawa anda sememangnya ada agenda peribadi disebaliknya, walau apa pun jua agendanya!

Janji saya, ADAM akan jadi realiti sedikit masa lagi. Segala perkembangannya akan kita paparkan dari masa ke semasa. Kepada yang masih kabur sila hubungi setiausaha. Sedikit sebayak beliau akan menjelaskannya. Tidak perlu risau, tiada siapa pun akan diketepikan. Kita gerakkan alumni secara bersama, percayalah hasrat ini akan menjadi nyata... dengan syarat... anda semua menyokongnya. Yang pasti, sesuatu yang hebat akan bersama ADAM, apakah dia? Itu anda perlu nantikan. Saya tidak akan dedahkan melainkan anda sudah bersedia bersama ADAM.....

Akhir kata...ingatlah... Debat hak semua... ADAM juga hak semua!!

Sekian dan Wassalam...

Oleh :

Syamsul Amri bin Hj Ismail

Presiden
Pertubuhan Alumni Debat Melayu Malaysia (ADAM)

Tiada ulasan: