Jumaat, 15 Mei 2009

Kegembiraan Nizar Bersifat Sementara - Man Puyau


Kegembiraan dua hari lalu hanya lah bersifat sementara sahaja kerana sehari selepas itu, Nizar dan exco terpaksa mengosongkan pejabat kembali. Bagaikan harimau lapar , pagi -pagi lagi Nizar menunjukkan taring beliau dengan menggantung dua pegawai Kanan negeri Perak walaupun beliau sebenarnya tidak layak untuk melakukan. Apakah Nizar ingat sebagai menteri besar , beliau boleh lakukan apa saja yang beliau suka mengikut undang-undang rimba.

Speaker Dewan Undangan Negeri akan memanggil persidangan dan usul tidak percaya akan dilakukan dan insya alah usul itu akan diterima dan maka berlakulah usul tidak percaya dan pastinya BN akan menang dalam usul berkenaan. Dengan itu sah lah pemecatan Menteri Besar Perak yang tidak boleh dipertikaikan lagi kerana itu telah mengikut lunas undang-undang tubuh negeri Perak. Nizar terpaksa akur dengan keputusan itu kerana sebelum ini BN boleh menerima keputusan Mahkamah , Nizar juga perlu terima undang-undang yang telah diperuntukkan oleh Mahkamah yang mana beliau guna pakai keputusan undang-undang dua hari lepas.

Nizar hanya sempat menjadi MB Perak hanya beberapa jam untuk menghilangkan rindu beliau kepada jawatan yang membuat beliau bermimpi siang dan malam. Insya-Allah dengan berlakunya proses ini maka tidak timbul lagi siapakah MB Perak.

Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan yang dikemukakan oleh Zambry berhubung perkara tersebut.

Beliau memfailkan rayuan tersebut pagi tadi dan akan didengar secepat mungkin.Selepas keputusan dibuat pada kira-kira jam 1 tengahari, peguam Umno, Hafarizam Harun menggesa Nizar supaya mengosongkan pejabat menteri besar untuk memboleh Zambry kembali bertugas.
Oleh - Man Puyau

Tiada ulasan: