Ahad, 6 September 2009

Etnik Uighur Menangis Tanpa Bantuan Dunia Islam!


Pertumpahan darah di Xinjiang baru-baru ini tidak mendapat liputan meluas media antarabangsa. Banyak juga negara yang mengambil sikap membisu tidak seperti yang berlaku di Tibet sebelum ini. Perjuangan dan penindasan yang dialami oleh umat Islam Uighur bukan baru. Sudah berlanjutan hampir lima dekad dan mungkin juga ramai yang tidak tahu wujudnya komuniti Islam yang besar di wilayah terpencil di Asia tengah ini sehinggalah tercetusnya rusuhan berdarah baru-baru ini.


Ke mana hilangnya suara dunia dalam isu ini? Hanya Turki yang lantang bersuara. Perdana Menteri Racip Tayyip Erdogan menyifatkannya sebagai 'genocide'. Ribuan rakyat Turki berarak membantah layanan buruk kerajaan China terhadao etnik Uighur. Sokongan dan kecaman Turki bersebab. Turki dan etnik Uighur mempunyai hubungan daripada segi bahasa dan budaya. Tetapi bagi negara-negara Islam lain kebanyakannya memeilih sikap membisu, menganggap konflik etnik di wilayah Xinjiang adalah masalah dalaman China dan China berkuasa penuh untuk menyelesaikannya.
Golongan wanita Uighur yang turut sama berjuang menghalang kemaraan angkatan tentera bersenjata China



Tidak seperti biasa, kali ini hampir tidak kedengaran langsung suara-suara menghentam dan mengutuk tindakan Beijing. Tidak ada tindakan atau perbuatan membakar bendera China. Jika ada pun, hanya suara-suara dari kumpulan-kumpulan pembangkang.


Selain Turki, Iran juga agak lantang dalam soal ini. Tetapi pendirian itu bukannya datang daripada pihak kerajaan sebaliknya daripada kumpulan pembangkang. Laman web Tabnak - yang disokong oleh pemimpin konservatif Mohsen Rezai - menuduh kerajaan Iran bersikap hipokrit dalam isu ini. Beliau memberikan contoh di mana ketika Israel menyerang Gaza, radio dan televisyen negara menyiarkan laporan dan analisis tanpa henti tentang pembunuhan beramai-ramai penduduk Islam Gaza - tetapi tidak dalam isu membabitkan umat Islam Uighur.Golongan Wanita Uighur sememangnya punya semangat juang tinggi berjuang demi mempertahankan bumi Islam

Sikap membisu kebanyakan negara Islam termasuk Pakistan dan Iran, di lihat lebih menjaga kepentingan hubungan dua hala yang saling memerlukan. Begitu juga dengan kuasa-kuasa besar dunia termasuk Amerika Syarikat (AS) dan Rusia yang juga menganggap isu ini sebagai masalah dalaman China. Sikap membisu Pakistan dalam banyak bersangkut paut dengan hubungan baik kedua-dua negara terutama dari segi perdagangan dan aspek keselamatan. Ini kerana China dan Pakistan berkongsi sempadan dan berdepan dengan masalah serupa iaitu ancaman daripada puak pelampau.


Begitu juga dengan Iran kerjasama dan hubungan baik kedua-dua negara banyak didorong oleh bantuan dan sumbangan Beijing kepada Teheran dalam membangunkan teknologi nuklear negara itu.
Lihatlah wajah 'penderitaan' kaum wanita Uighur dan kanak-kanak yang tidak berdosa di celah-celah keganasan puak tentera China



Mungkin kerana kedudukan dan pengaruh China hari ini sebagai suatu kuasa ekonomi yang baru, membuatkan banyak negara memilih untuk bersikap berdiam diri. Kita boleh lihat dalam isu membabitkan Taiwan. Sehingga kini tidak ada mana-mana negara yang berani untuk mengiktiraf Taiwan semata-mata kerana ancaman dari Beijing dan dasar 'satu China' yang menjadi pegangan.


Sikap membisu masyarakat antarabangsa ini nyata mendorong aktivis Uighur, Rabiya Kadeer untuk mendedahkan kepada masyarakat antarabangsa tentang apa sebenarnya berlaku di Xinjiang dan nasib yang dialami etnik Uighur.


Mungkin juga apa yang Rabiya pernah katakan sebelum ini, propaganda Beijing yang berjaya menggambarkan imej etnik Uighur sebagai ernik yang condong kepada budaya Muslim Barat, Muslim yang moden dan bukannya Muslim yang tulin tidak mendorong dunia Islam datang membantu. Beijing juga berjaya menggambarkan etnik Uighur sebagai kumpulan pemisah.


Sejak peristiwa 11 September, Beijing mula mengaitkan pejuang pemisah Uighur dengan Al-Qaeda dan menuduh mereka menerima latihan dan mendapat pendedahan daripada pejuang radikal Islam di Afghanistan walaupun tidak ada bukti yang kukuh. Sejarah etnik Uighur menuntut kemerdekaan berlalu sejak empat dekad lalu dan cita-cita menubuhkan republik Turkestan Timur itu masih dipelopori oleh aktivis dan pemimpin politik termasuk di kalangan pejuang bersenjata Pergerakan Islam Turkestan Timur (ETIM). Selain Rabiya, kumpulan ini juga berada pada senarai teratas sebagai dalang.


Terdapat laporan di mana lebih 10,000 pejuang Uighur kini berada di Pakistan dan menuntut di madrasah-madrasah serta menerima latihan dan direkrut oleh Lashkar-i-Taiba dan Hizbul Mujahideen untuk berjuang di Kashmir. Dan bukan sesuatu yang mustahil mereka ini akan kembali ke Xinjiang untuk meneruskan usaha menentang penguasaan etnik Han di tanahair mereka.


Adalah tidak adil bagi China menuding jari kepada tiga puak yang disifatkan oleh Presiden Hu Jintao sebagai dalang iaitu kumpulan pelampau agama, kumpulan pemisah dan pengganas. Hakikatnya dasar 'go west' yang dipelopori oleh bekas pemimpin komunis China, Mao Zedong untuk membawa masuk etnik Han ke wilayah itu sekitar 1960-an gagal untuk memberi keadilan kepada etnik Uighur.



Statistik pada tahun 1949, Uighur merupakan majoriti dengan membentuk sebanyak 76 peratus daripada penduduk Xinjiang dan jumlah etnik Han ketika itu hanya sekitar 6 peratus. Kini jumlah mereka mencecah sehingga 40 peratus - hampir menyamai bilangan etnik Uighur. Sebagai pendatang mereka menguasai segala-galanya terutamanya ekonomi sehingga membuatkan etnik Uighur terpinggir di tanahair sendiri, ditindas dan didiskriminasikan dalam segala aspek kehidupan.

Disediakan oleh
Presiden
Pertubuhan Alumni Debat Malaysia (ADAM)


p/s: Orang-orang Melayu rasanya perlu segera belajar menerusi sejarah lama dan peristiwa semasa ....

Tiada ulasan: