Selasa, 24 April 2012

Ceramah "Mengurus Perhubungan Dalam Perkahwinan" di ILIM, Bangi


24 April 2012, Bangi : Satu Ceramah bertajuk "Mengurus Perhubungan Dalam Perkahwinan" telah berlangsung di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Bangi. Ceramah ini yang dianjurkan oleh Bahagian Latihan ILIM berlangsung mulai jam 2.30 petang hingga ke jam 4.30 petang. 

Ceramah telah disampaikan oleh Sdr Syamsul Amri bin Hj Ismail, Presiden Pertubuhan Alumni Debat Malaysia (ADAM). Menerusi slot ceramah ini, Sdr Syamsul berkongsi dengan kesemua peserta berkaitan asas perhubungan perkahwinan menurut perspektif Islam dengan menyentuh perihal tanggungjawab setiap ahli di dalam keluarga terutamanya suami dan isteri. Beliau juga membentangkan statistik perceraian yang kian membimbangkan di dalam negara Malaysia kini yang mencecah tahap 1 pasangan bercerai setiap 13 minit. 

Di antara punca-punca perceraian menurut Sdr Syamsul adalah ; tidak serasi, kecurangan, poligami, karenah dan campurtangan keluarga yang keterlaluan, masalah kesihatan termasuk isu kesuburan, suami / isteri bermain kayu tiga, komitmen kerja dan kerjaya terlalu tinggi, pengangguran, peluang kerja terhad, masalah hutang, masalah ekonomi, simptom cemburu buta, kurang didikan agama dan moral, penderaan, pengabaian tanggungjawab dan gagal mencapai persefahaman.

Oleh yang demikian diharapkan dengan tips-tips yang telah dikongsi dapat dijadikan panduan kepada para peserta untuk disampaikan kepada yang lain dengan harapan menjadi asas merubah suasana keluarga yang lebih bahagia di dalam masyarakat Islam terutamanya.

Berikut dikongsikan gambar-gambar yang telah sempat dirakamkan di sepanjang program ceramah tersebut berlangsung.


Disediakan oleh : EDITOR 

Tiada ulasan: