Ahad, 15 Februari 2009

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! - Oleh Pat

Kita orang Melayu berugama Islam terikat dengan hukum Allah dimana kita perlu taat pada pemerintah. Walaubagaimanapun, orang Melayu telah banyak belajar dari sejarah sejak ia dicatat pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Antaranya, Raja Adil Raja Disembah Raja Zalim Raja Disanggah yang merujuk kepada Sultan Mahmud. Terbukti orang Melayu itu lurus hatinya, pekerti budinya, sopan tingkahnya, santun tuturnya, manis senyumnya, Islam ugamanya, suci jiwanya. Taatnya bertempat, marahnya teratur, tegurnya membina dan kritikannya berlapik. Bencinya dendam, pantangnya derhaka, taatnya pada Quran, kasihnya pada Raja dan Negara.

Dimana taat kita pada pemerintah jika kita mohon menderhaka? Dimana letak maruah bangsa jika raja kita dihina?

Perihal membantah arahan Sultan ni barangkali jarang didengar dan disaksikan. Sultan ini ibarat ayah dan bonda lah. Tidah boleh dimarah hatta kan pula dihina dengan membaling kasut, membuat rusuhan dan mengikut perasaan yang suka memprotes itu tak bertempat, Berguling di jalan raya menghalang lalulintas Raja Muda Nazrin mahu beribadat, apa itu semua? Di mana akal fikiran rakyat yang kononya sudah di alaf baru ini? Kenapalah begini perangainya rakyat negeri Perak sedang yang dijunjung Sultan Azlan Shah, kasih dan sayang sangat rakyatnya. Demi menjaga tuntutan rakyat tnetang hak org melayu, perihal status Menteri Besar Perak ditentukan oleh Sultan dengan harapan rakyat gembira dengan pilihannya. Namun lain pula yang balasan yang diterima Tuanku Sultan.

Sebelum kita yang sekadar rakyat jelata ini mahu mempersoalkan apa hak Sultan mahu menentukan siapa menteri besar Perak dan kenapa tuanku tidak terdahulu membuat sidang adun untuk mendapatkan undi tidak percaya kepada bekas menteri besar Perak YB Ahmad Nizar. Itu hak tuanku, itu negeri tuanku, negeri dari dari tinggalan nenek moyang tuanku, dan menjadi hak dan tanggungjawab tuanku untuk mengekalkan kesejahteraan rakyat jelata dan negeri. Sesungguhnya, kuasa budi bicara Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang termaktub di bawah Perlembagaan negeri itu adalah kuasa mutlak dan sebenar (real absolute power) yang tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak.

Ini bukan kali pertama Karpal menghina Tuanku Sultan. Beliau pernah mendakwa Sultan Perak tidak mempunyai hak dalam undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan Kerajaan Negeri Perak yang menukar Jamry sebagai Pengarah Jaip pertengahan tahun 2008 yang lalu. Terbaru (9 Feb 09), Polis mengesahkan telah membuka kertas siasatan terhadap Karpal Singh mengikut Akta Hasutan berhubung lebih 30 laporan ke atas Pengerusi DAP itu yang didakwa menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah rentetan isu perlantikan MB Perak.

Sejarah membuktikan sejak zaman berzaman rakyat Perak tidak pernah derhaka kepada Sultan. Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sangat dikasihi oleh rakyat kerana sikap baginda yang berjiwa rakyat amat mengambil berat terutama dalam soal-soal yang melibatkan kebajikan rakyat jelata. Mereka yang mengunakan alasan untuk bersembahyang Jumaat di Masjid Ubudiah tetapi selepas itu telah berhimpun dan bertindak biadap dengan merusuh dan berbaring di atas jalan bagi menghalang kenderaan termasuk kenderaan Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah daripada memasuki kawasan Istana. Sudah tentu ada dalang di sebalik rusuhan yang berlaku. Rusuhan yang melibatkan wanita dan kanak-kanak ini mengingatkan kita kepada demontrasi jalanan pada tahun 1997 apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Tindakan ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan ADUN Changkat Jering, Kapten (B) Mohd. Osman Jailu daripada Parti Keadilan Rakyat serta ADUN Jelapang, Hee Yit Foong (DAP) menjadi wakil rakyat Bebas adalah satu keputusan berasaskan demokrasi. Jika mereka memilih parti lain pun ia merupakan satu tindakan atas hak mereka sebagai pengamal demokrasi, sama seperti hak Anwar untuk menarik wakil rakyat UMNO menyertai PKR.

Akhir sekali, bersykurlah kita kerana Tuanku Sultan bukan seorang yang zalim, jika tidak sudah pasti direjam rakyat-rakyat yang mengingkarinya. Ampun Tuanku!!

Oleh : Pat (Fatmah Faisol)

Tiada ulasan: