Isnin, 23 Februari 2009

Pertandingan Akhir Debat Naib Canselor UMT 2009

Pasukan Sains Biologi dan Pasukan Sains Biodiversiti Ungguli Gelaran Juara!!!
21 Februari 2009, (Kuala Terengganu) - Pasukan Fakulti Sains Biologi bergelar juara Debat Piala Naib Canselor Kategori Bahasa Melayu manakala pasukan Fakulti Sains Biodiversiti pula merangkul Juara bagi Kategori Bahasa Inggeris.

Di dalam pertandingan akhir yang berlangsung pada jam 8.00 malam bertempat di Auditorium Mohydin, FPE, UMT, menyaksikan pertandingan yang menarik dengan usul "Budaya Internet Menggugat Kestabilan Negara". Pertandingan dihakimi oleh 9 hakim dengan Saudara Syamsul (Pengerusi ADAM) telah dilantik sebagai Ketua Hakim.

Keputusan akhir menyaksikan Pasukan Fakulti Biologi ini juara menewaskan pasukan Fakulti Lepas Tuai dengan Juri 9-0 (Sebulat Suara) namun dengan beza markah (margin) tipin iaitu 3.4 markah. Namun demikian Pasukan Fakulti Lepas Tuai tidak kalah dengan begitu sahaja apabila Wan Mahfuzah merangkul anugerah Pendebat Keseluruhan Pertandingan serta Pendebat Terbaik Pertandingan Akhir.
Suasana sebelum Pertandingan Akhir bermula

Buat pertama kalinya Speaker Dewan dilantik di kalangan Kaum India
Senarai nama pendebat yang dipaparkan pada skrin layar
Antara hakim yang mengadili pertandingan tenang di barisan belakan Auditorium
Fakulti Sains Biodiversiti yang bergelar Juara Kategori Bahasa Inggeris
Pasukan Sains Biologi bergelar juara Kategori Bahasa Melayu
Sang Juara bergambar bersama tetamu kehormat
Barisan hakim bergambar selepas Pertandingan berakhir

Komentar Hakim

1. Dari sudut isi, didapati terdapat pelbagai isi, fakta dan contoh dilemparkan namun tidak diutarakan dengan bijak. Maksudnya mereka tidak menyokong penghujahan mereka (kedua-dua pasukan) dengan fakta dan hujah yang tepat. Malahan setelah sesuatu isi diutarakan, tidak pula dinyatakan perkaitannya dengan harapan, para hakim yang akan memilih dan menyaringnya.

2. Dari sudut Gaya, didapati terdapat pendebat yang tidak memberikan izin laluan, tidak memberikan izin laluan, malahan ada yang langsung tidak bangun untuk melakukan satu di antara keduanya. Dalam ertikata lain pendebat ini tidak memiliki keyakinan untuk itu (membuat celahan izin laluan). Ada pendebat yang kelihatan yakin dengan persembahan bersahaja, namun ada juga yang karektor nya agak melampau ketika berhujah sehingga membawa ke tahap yang agak 'memualkan'. Namun, hakim berpandangan mungkin ini ekoran keterujaan berada di pentas final.

3. Dari sudut teknikal, kelihatannya masih ada pasukan yang gagal memahami aspek pendefinisian (secara teknikalnya) apabila pendefinisian seolah-olah ingin dipinda (walhal) walaupun mereka telah menyatakan persetujuannya untuk menerima pendefinisian secara tliteral mahupun secara kontekstual/konseptual. Namun demikian, ia tidak lah berapa ketara jika dibandingkan dengan pusingan awal. Ada di kalangan hakim tidak bersetuju dengan pendekatan kesemua pendebat yang terlalu kerap menyebut "Yang DiPertua" kerana boleh dikatakan sebutan ini disebut pada setiap baris ayat yang lafazkan, menjadikan ia merupakan sebutan berulang yang membosankan.

Dan yang terakhirnya kesemua hakim bersetuju bahawa kedua-dua pasukan gagal memberikan pendefinisian jelas terhadap perkataan "Budaya Internet" malahan gagal dibezakan dengan "Internet" itu sendiri. Begitu juga kedua-dua pasukan gagal memberikan takrifan jelas tehadap perkataan "menggugat" apabila perkataan ini tidak pernah diletakkan parameternya. Dan terakhirnya pada perkataan "Kestabilan Negara" juga tidak pernah diukur dan kesemua perkataan yang telah gagal dinterpretasikan dengan baik ini juga telah mengakibatkan kedua-dua pasukan tercari-cari halatuju hinggalah ke akhirnya.

Sekian dan terima kasih.

- Editor -

Tiada ulasan: