Rabu, 18 Februari 2009

Pertandingan Akhir Debat Naib Canselor USIM

FAKULTI SYARIAH & UNDANG-UNDANG JOHAN DEBAT NAIB CANSELOR USIM

Tahniah diucapkan kepada Fakulti Syariah & Undang-Undang (FSU) telah berjaya menewaskan pasukan TAMHIDI di dalam pertandingan akhir Debat Piala Naib Canselor USIM yang berlangsung pada14 Februari 2009 jam 8.30 malam di USIM. Pertandingan yang diadili oleh 7 hakim ini telah mendapat sambutan yang baik di kalangan pelajar-pelajar USIM yang turut sama hadir memberikan sokongan kepada pasukan yang bertanding.
Dengan Usul "Budaya Internet Menghakis Pemikiran Kritis", pertandingan ini telah dimenangi dengan cukup bergaya apabila pasukan FSU memenangi pertandingan dengan juri 7-0. Ikhwan pula dinobatkan sebagai pendebat terbaik dengan juri 6-1.

Komentar Hakim

Usul ini telah gagal sebenarnya dibawakan dengan baik oleh kedua-dua pasukan.. Ini adalah ekoran daripada kegagalan pihak Kerajaan mendefinisikan dengan baik "pemikiran kritis". Apakala ini tidak didefinisikan dengan baik maka berlakulah pemahaman Kerajaan seolah-olah apa yang dibuktikan oleh Kerajaan hanyalah "kemalasan berfikir" atau "tidak mahu berfikir". Sedangkan ianya berbeza sama sekali dengan "pemikiran kritis". Akhirnya sama sekali pihak kerajaan terus terusan gagal membuktikan sejauh mana perkaitan budaya internet boleh mendorong kepada penghakisan pemikiran kritis.

Pun demikian, pihak Pembangkang gagal mengambil kesempatan di atas hal ini. malah di dalam perjuangan mereka lebih tertumpu kepada serangan ke atas isu 'jangkamasa. Kononnya mereka ingin menuntut Kerajaan membuktikan bahawa hakisan pemikiran kritis ini berlaku sebelum pembudayaan internet lagi, yang mana akhirnya mereka terperangkap di dalam permainan 'jangkamasa' yang akhirnya gagal membawa pemahaman menyeluruh konteks perjuangan pembangkang. Saya melihat 'jangkamasa' ini mungkin membawa maksud sebenar 'sempadan masa' di antara sebelum pembudayaan internet dengan selepas pembudayaan internet.

Saya kira isu, contoh, fakta yang hanya diulang-ulang perlu diperbaiki agar mereka mampu bersaing di pentas intervarsiti supaya kekalahan mudah akan dapat dielakkan. Untuk berjaya saya kira banyak yang perlu dilakukan. Homework, perlu banyak, latihan perlu dipertingkatkan. Dan begitu juga mereka perlu lebih memperuntukkan lebih banyak penumpuan kepada pemahaman isu, supaya tidak sesuatu fakta, perkataan atau terma disalah ertikan. Misalan, ada di kalangan pendebat yang gagal memahami konteks sebenar 'plagiat' hingga ia boleh dijurus kepada sesuatu yang positif.

Apa pun, potensi besar di dalam di pendebat baru, khususnya pada pasukan TAMHIDI, saya hormati malah percaya mereka mampu bersaing dengan lebih baik lagi di masa-masa yang akan datang.

Sekian dan terima kasih....








Syamsul Amri Ismail
Pengerusi ADAM

Tiada ulasan: